Algemene informatie:
International is een vooraanstaande Amerikaanse motoren fabrikant die in haar fabriek in Brazilë, behalve grote aantallen motoren voor Ford en Perkins, ook al jaren de originele Land-Rover Tdi-motoren fabriceert.
International heeft recentelijk op basis van de 300Tdi motor een 2.8 ltr versie op de markt gebracht. De grotere cilinderinhoud met intelligente variabele turbo staat garant voor een aanzienlijke toename van vermogen en koppel. Om al dit geweld aan te kunnen is de krukas versterkt en zijn talloze nieuwe technieken toegepast.
Enkele cijfers: ten opzichte van de 300Tdi motor kent de HS 2.8 TGV een vermogenstoename van 24% en een toename van het koppel van 30%. In feite betekent dit dat de HS 2.8 TGV sneller is dan een (ongetunede) Td5 motor. En dat bij vrijwel gelijkblijvend brandstofverbruik. Soms zelfs voordeliger door de intelligente turbo. En dat alles zonder ingewikkelde en storingsgevoelige electronica.
|
|
De vergroting van de cilinderinhoud ten opzichte van de oude 300Tdi is bereikt door zowel de boring als de slag te vergroten. De boring is slechts in geringe mate vergroot met 2.5 mm, van 90.5 mm naar 93.0 mm, hetgeen een niet noemenswaardige verzwakking van de cilinderwanden tot gevolg heeft en de kans op scheuring bij oververhitting tot een minimum heeft beperkt. De vergroting van de slag met 9.5 mm, van 93.0 naar 102.5 mm staat garant voor een enorme toename van het koppel, precies zoals bij een terreinwagen van belang is. Wij zijn zeer gelukkig met deze oplossing.
|
|
Wat krijgt U:
De HS 2.8 TGV wordt geheel compleet geleverd, d.w.z. inclusief de injectiepomp, de injectoren, brandstof opvoerpomp, dynamo, waterpomp, vacuumpomp, stuurbekrachtigingspomp, startmotor, maar zonder vliegwiel en vliegwielhuis.
|
|
|
Inbouwen van de HS 2.8 TGV:
U kunt de motor probleemloos inbouwen in elke Land-Rover die thans is uitgerust met de 300Tdi. U hebt behalve de motor ook nog een inbouwset nodig waar o.a. een aangepaste uitlaatpijp bij zit en een adaptor voor een remote oliefilter, omdat het filter in conflict komt met een motorsteun. Het inbouwen is niet meer werk dan het inbouwen van een standaard 300Tdi zou zijn. Alles past probleemloos en kan in minder dan twee dagen worden uitgevoerd.
Ook voor Defenders die zijn uitgerust met een NAS, TD of 200Tdi motor hebben wij inmiddels een complete inbouwset ontwikkeld. Het inbouwen van de HS 2.8 TGV in een voormalige NAS, TD of 200Tdi is een hele operatie. De motor moet een stuk naar voor worden geplaatst. Behalve de basis inbouwset met uitlaat, motorsteunen enz., zijn nog 52 andere onderdelen nodig, waarvan vele speciaal voor deze set zijn ontwikkeld. Zo krijgt U bij de inbouwset een speciaal vervaardigde versnellingsbak met een langere voorkant en grotere lagers, een nieuwe koppelingset met plaat, drukgroep en druklager, een nieuwe radiateur met intercooler en luchttunnel, een nieuw luchtfilter, een grote hoeveelheid slangen en pijpen en buizen, waaronder speciaal vervaardigde siliconen-intercoolerslangen. En natuurlijk een uitgebreide inbouwhandleiding. De versnellingsbak is bij deze set onontkoombaar, maar U kunt eventueel kiezen voor het hergebruik van de oude koppeling, U zou het 200Tdi luchtfilter kunnen ombouwen en eventueel een 2e hands radiateur met intercooler kunnen aanschaffen. Dat maakt de inbouwset natuurlijk wat voordeliger.
|
Garantie:
Wij betrekken de HS 2.8 TGV niet direct van de fabrikant in Brazilië, maar van de Nederlandse importeur. Deze gerenomeerde firma is vlak bij huis en staat dus garant voor probleemloze oplossing van eventuele manko’s. Bovendien zijn alle onderdelen die U mogelijk in de toekomst nodig mocht hebben, nu al uit voorraad leverbaar. Het loont dus werkelijk niet de moeite om deze prachtige motor via andere kanalen, bijvoorbeeld in Engeland bij één van de duistere aanbieders te betrekken. Bespaar Uzelf de problemen!
|
|
|
Reviseren of een nieuwe HS 2.8 TGV:
Indien U bij ons een gereviseerde 300Tdi aanschaft, dan bent U inderdaad minder geld kwijt. U moet daarbij echter bedenken dat alle opbouw elementen van de oude motor moeten worden overgebouwd. De spruitstukken, de turbo, waterpomp, dynamo, startmotor, injectiepomp en injectoren dienen in dat geval te worden hergebruikt. Met het schoonmaken en overbouwen is bovendien veel tijd gemoeid. De HS 2.8 TGV wordt geheel compleet geleverd, alles nieuw en al gemonteerd.
Indien U Uw huidige 300Tdi motor gaat vervangen door de HS 2.8 TGV (of door een gereviseerde 300Tdi), dan dient U natuurlijk wel de oorzaak van het falen van de oude 300Tdi te verhelpen. Oververhitting door een verstopte radiateur, een gesprongen slang of een lek kachelradiateurtje dient te worden verholpen alvorens de nieuwe unit wordt ingebouwd. Wij zullen elke 2.8 uitrusten met enkele temperatuur stickers, net zoals elke motor die U bij ons betrekt, en bij oververhitting loopt Uw garantie ernstig gevaar. Zie hiervoor onze garantiebepalingen, elders op deze site.
|
Omschrijving |
Bestelnr. |
Prijs excl. btw |
Complete HS 2.8 GTV voor Defender of Discovery |
SO212 |
Helaas uit productie, niet meer leverbaar |
Basis inbouwset ter vervanging van 300Tdi |
SO213 |
Niet meer leverbaar |
Airco montage set |
SO214 |
Niet meer leverbaar |
Aanvullende inbouwset voor Defender D, Td en 200Tdi * |
SO215 |
Niet meer leverbaar |
|
|
* De bij deze set inbegrepen versnellingsbak gaat op basis van inruil van de oude bak, die wij weer kunnen gebruiken als revisieobject. Bovendien adviseren wij dat ook de tussenbak wordt vervangen door een totaal gereviseerd exemplaar met een eindoverbrenging die is aangepast aan de enorme vermogenstoename. Bel of stuur even een mailtje voor een totaalprijs indien u een totale conversie, inclusief bak en tussenbak en inclusief de ombouw naar stuurbekrachtiging door ons wilt laten uitvoeren. |
|
De prijs voor deze geweldige motor bedraagt de helft van wat destijds een nieuwe, complete 300Tdi kostte. We kennen een bedrijf dat op internet adverteert met de inbouwset voor een ex-300Tdi Landrover voor USdollar 2000.00, dat is ca. € 1700.00, vergelijk onze prijs voor de inbouwset !!
De levertijd van de motor en inbouwset SO213 bedraagt slechts enkele dagen, afhankelijk van de beschikbaarheid bij de importeur, maar deze houdt normaal gesproken voldoende voorraad aan. Inbouwset SO215 duurt iets langer, omdat wij een speciale versnellingsbak moeten laten bouwen in Engeland.
|
Montage van de motor:
Indien U niet in de gelegenheid bent om de motor zelf te installeren, dan zijn wij uiteraard gaarne bereid de inbouw voor u uit te voeren. U kunt er daarbij op rekenen dat U binnen enkele dagen na het falen van Uw oude motor weer de weg op kunt met deze schitterende motor. Natuurlijk zijn wij bereid U vooraf prijsopgave te doen voor de inbouw. Belt U gerust voor een afspraak.
Omdat Uw auto met kapotte motor niet meer rijdt, zijn wij gaarne bereid deze tegen gereduceerd tarief bij U op te halen, waar dan ook in Nederland, (Waddeneilanden uitgezonderd).
Montage van een nieuwe HS 2.8 TGV is in alle opzichten zeker het overwegen waard !! Wij vernemen graag van U.
|
|
|
|
|