Aantrekken kopbouten, volg de aanwijzingen stap voor stap ! Gebruik de correcte dikte koppakking !!
Reinig de schroefdraad in het cilinderblok, bij voorkeur door alle koolresten met een tap weg te tappen.
Alle kopbouten insmeren met Molycote pasta of een soortgelijk produkt, daarna alle bouten in willekeurige volgorde handvast indraaien.
Middelste kopbouten 1 t/m 10 in de volgorde 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 1, 2 vastdraaien tot 3 kgm.
Herhaal de voorgaande procedure, dus opnieuw bouten 1 t/m 10 in de aangegeven volgorde vastdraaien tot 3 kgm.
Vervolgens bouten 1 t/m 10 in de volgorde 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 een hoekverdaaiing geven van 50°.
De bouten nogmaals in de volgorde 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 een hoekverdaaiing geven van 50°.
Vervolgens de zijbouten 11 achtereenvolgens per cilinderkop vastdraaien tot 3 kgm.
De zijbouten 11 per cilinderkop vervolgens een hoekverdraaiing geven van 85°.
De motor warmdraaien, maar niet langer laten lopen dan ca. 20 minuten, daarna volldeig laten afkoelen.
De bouten 1 t/m 10 losdraaien en vervolgens in de volgorde 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 vastdraaien tot 3 kgm.
De bouten 1 t/m 10 vervolgens in de volgorde 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 een hoekverdraaiing geven van 65°.
Bouten 1 t/m 10 vervolgens nogmaals in de aangegeven volgorde een hoekverdraaiing geven van 65°.
Natrekken van de zijbouten 11 is niet nodig, controleer eventueel of de bouten op 9 kgm staan.
Na ca. 20.000 km opnieuw de bouten natrekken door deze, in de volgorde 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 11, 11, 11, 11, 11, 11, 11, zonder te lossen een verdere 10° te verdraaien.
|