MENU



Technische specificaties
2.0 ltr 4 cilinder turbo dieselmotor “L”-series (Freelander)
 
Algemene gegevens
  Motor type
 
4 cilinders in lijn
dwars voorin geplaatst
bovenliggende nokkenas
2 kleppen per cilinder
hydraulische klepstoters
118 pk (88kW) bij 4200 tpm
210 Nm bij 2000 tpm
Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
Draairichting gezien vanaf distributiezijde: rechtsom
 
Technische gegevens
Boring 84.50 mm
Slag 88.90 mm
Cilinderinhoud 1994 cc
Compressieverhouding 19.5:1
Stationair toerental 800 ± 50 tpm zonder airco
Stationair toerental 875 ± 50 tpm zonder airco
Toerenbegrenzer 5300 tpm
Aantal hoofdlagers 5
Materiaal hoofdlagers Lood-indium op staal
Gegroefde hoofdschalen In blok
Vlakke hoofdschalen In lagerkappen
Materiaal drijfstanglagers Lood-indium op staal
Aantal zuigerveren per zuiger 2 compressieveren, 1 olieschraapveer
Minimum oliedruk bij 800 tpm 70 kPa (warme motor)
Maximale oliedruk bij 3000 tpm 380 kPa (warme motor)
Openingsdruk overdrukklep 450 kPa
Signaleringsdruk oliedrukschakelaar 28-58 kPa
Type Turbo Garrett GT 1549
 
Dimensies
Motorblok cilinderbus-boring op 70 mm vanaf bovenzijde 84.440-84.460 mm
Maximale cilinderkop-vervorming 0.010 mm
Maximale afvlakmaat cilinderkop 0.20 mm
Diameter krukas hoofdlagertappen 60.703-60.719 mm
Axiale speling hoofdlagers 0.03-0.25 mm
Radiale speling hoofdlagers 0.005 mm maximaal
Diameter drijfstanglagertappen 57.683-75.696 mm
Axiale speling drijfstanglagers 0.10-0.25 mm
Radiale speling drijfstanglagers 0.005 mm maximaal
Zuiger diameter haaks op pistonpen op 44 mm van onderkant 84.262 mm
Zuigerspeling in de cilinderbus 0.18-0.20 mm
Speling bovenste compressieveer in zuigergroef 0.115-0.135 mm
Speling tweede compressieveer in zuigergroef 0.050-0.082 mm
Speling olieschraapveer in zuigergroef 0.050-0.082 mm
Veerslot bovenste compressieveer op 30 mm van bovenzijde blok 0.25-0.27 mm
Veerslot tweede compressieveer op 30 mm van bovenzijde blok 0.40-0.42 mm
Veerslot compressieveer op 30 mm van bovenzijde blok 0.30-0.32 mm
Axiale speling nokkenas 0.51 mm maximaal
Radiale speling nokkenas 0.043-0.094 mm
Diameter klepstoters 34.959-34.975 mm
Klepsteel diameter inlaatkleppen 6.907-6.923 mm
Speling klepsteel in klepgeleider inlaatklep 0.50-0.60 mm
Geruimde maat inlaatklepgeleider 6.950-6.963 mm
Hoogte inlaatklepgeleider boven cilinderkop 61.40 mm ± 0.30 mm
Zittinghoek inlaatklep 45°
Klepsteel diameter uitlaatkleppen 6.897-6.913 mm
Speling klepsteel in klepgeleider uitlaatklep 0.066 mm
Geruimde maat uitlaatklepgeleider 6.950-6.963 mm
Hoogte uitlaatklepgeleider boven cilinderkop 61.40 mm ± 0.30 mm
Zittinghoek uitlaatklep 45°
 
Aanhaalmomenten
 
Specifieke aanhaalmomenten in Nm
Kopbouten in correcte volgorde 1e fase 30 Nm
Kopbouten in correcte volgorde 2e fase 65 Nm
Kopbouten in correcte volgorde 3e fase 90° hoekverdraaiing
Kopbouten in correcte volgorde 4e fase 90° hoekverdraaiing
Hoofdlagerkap-bouten 112 Nm
Drijfstanglagerkap-bouten 1e fase 20 Nm
Drijfstanglagerkap-bouten 2e fase 85° hoekverdraaiing
Krukaspulley-bout 1e fase 63 Nm
Krukaspulley-bout 2e fase 90° hoekverdraaiing
Nokkenashuis op cilinderkop in correcte volgorde 11 Nm
Klepdeksel op nokkenashuis in correcte volgorde 12 Nm
Distributieachterhuizen (onder en boven) 8 Nm
Distributiehuis-deksels (onder en boven) 5 Nm
Distributie spanrol (inbusbout) 55 Nm
Distributie spanner (bout) 45 Nm
Distributie geleiderol (moer) 45 Nm
Nokkenas tandwiel middelste bout 1e fase 20 Nm
Nokkenas tandwiel middelste bout 2e fase 90° hoekverdraaiing
Injectiepomp tandwiel middelste bout 1e fase 20 Nm
Injectiepomp tandwiel middelste bout 1e fase 90° hoekverdraaiing
Injectiepomp naafbouten 25 Nm
Carterbouten naar onderblok 25 Nm
 
Algemene aanhaalmomenten in Nm
M5
M6
M8
M10
M12
M14
M16
0.6
0.9
2.5
4.5
9.0
10.5
18.0


Vis Land Rover