|
Ruil Turbo’s & Nieuwe Turbo’s |
Landrover Rangerover Defender Discovery Freelander Evoque |
|
De Turbo-charger heeft een bijzonder zwaar leven. Op volle snelheid draait een turbo zo’n 80.000 tot 100.000 omwentelingen per minuut! Het centrale lager in de turbo wordt zo zwaar belast door het hoge toerental en door het feit dat de aandrijving geschiedt door uitlaat-gassen met bijzonder hoge temperatuur, dat het niet meer zoals normale lagers kan worden vervaardigd van staal, maar is vervaardigd van een zeer hitte-bestendig ceramisch materiaal. Het centrale lager wordt bovendien permanent gesmeerd en gekoeld met motorolie.
De levensduur van een turbo is in hoge mate afhankelijk van de bestuurder. Sommige turbo’s gaan probleemloos de gehele levensduur van de motor mee, andere zijn bij 80.000 km al geheel versleten.
|
|
|
Freelander 2, RREvoque, DiscoSport
|
|
|
Een turbo heeft behoefte aan nakoeling, d.w.z., indien de motor direct na een rit, in het bijzonder na een rit met hoge snelheid op de autoweg, direct wordt afgezet, krijgt de turbo geen koeling meer en zal het centrale lager zeker beschadigd raken. Het is dus zeer belangrijk om een turbo-motor nog tenminste 1 minuut stationair te laten nadraaien. Bij stationair toerental wordt de turbo niet meer belast, maar wel gekoeld door de passerende motorolie.
Wij verkopen vrijwel nooit een turbo aan beroeps- (vrachtwagen) chauffeurs, die weten kennelijk hoe belangrijk het is om een turbo-motor te laten nadraaien.
|
|
|
|
Indien een turbo teveel is versleten bestaat er een gerede kans dat de motor de koelolie (= de motorolie) van de turbo via het inlaatkanaal gaat aanzuigen en op deze olie gaat lopen. De motor gaat dan waanzinnig roken en is niet meer uit te zetten en slaat op hol. Dit is binnen ons bedrijf de meest voorkomende reden dat wij de, normaal vrijwel onverslijtbare 200TDi en 300TDi motoren verkopen.
|
Het is dus aan te bevelen om bij elke beurt de toestand van de turbo bij uw garagehouder te laten controleren. Het is een werkje van niks en kan u een hoop geld en ellende besparen.
|
|
|
De meeste ruilturbo’s zijn gereviseerde turbo’s. Wij hebben daar echter veel slechte ervaringen mee. Wij willen nog uitsluitend nieuwe turbo’s verkopen, in een enkel geval is een nieuwe turbo niet meer leverbaar, in dat geval verkopen we een door de oorspronkelijke fabrikant (Garret) gereviseerde turbo, in Landrover verpakking of in de originele Garret verpakking. Elders gereviseerde turbo’s verkopen wij dus niet.
Onze nieuwe turbo’s kunnen we aanbieden voor een uiterst scherpe prijs, meestal nog goedkoper dan een elders gereviseerde turbo. Wij hebben wel graag uw oude turbo retour, voor het geval de turbo in de toekomst uit productie gaat hebben wij ruilunits nodig voor de Garret revisie turbo.
|
|
Voor de prijs die u betaalt voor een nieuwe, 100% originele turbo, kunt u uw oude turbo in de regel niet in Nederland laten reviseren.
De meeste turbo’s voor Defender, Freelander, Rangerover, Discovery, Evoque leveren wij uit voorraad. Informeer voor alle zekerheid telefonisch naar prijs en levertijd.
|
|
|
|
|